entrojaettland.blogg.se

En tröja.Ett land. Här skriver jag om mina fotbollsresor runt om i Europa. Jag väljer ett lag i varje land i Europa. Laget ska spela i högsta ligan i landets fotbollsliga.Jag köper hemmalagets matchtröja och spar på dessa. Hittills har jag besökt 37 länder.

Istanbul 20-22 september 2019.

Publicerad 2019-09-21 09:06:00 i Allmänt,

Fredagen den 20 September:

Jobbade fram till 13.20 innan jag tog en dusch och därefter tog den blåa linjen mot centralen. Där tog jag som vanligt pendeln mot Märsta och sen buss 583. Framme vid Arlanda gick jag till säkerhetskontrollen innan det blev att köpa två gröna äpplen som lite färdgods. Jag var väldigt trött vid gate 19 men höll mig vaken. Boardingen gick väldigt långsamt denna gång.Som i de flesta fall pratade jag med personalen och tog en plats på utrymningsraden där platserna är större. Jag flög med "Pegasus" till SAW flygplatsen i Istanbul och planet blev lite sent. Vi skulle lyfta 16.30 men kom inte iväg förrän 16.50. Jag tog en 15 min lång powernap innan jag lyssnade på musik och framgångspodden. Flygturen var på två timmar och 50 minuter och det regnande när vi kom fram. Framme på flygplatsen tog jag ut lite pengar innan jag tog en bussresa med buss E11 ända fram till ändhållplatsen Kadiköy. Jag fick hjälp av en vänlig turk att fixa med biljetten då maskinen krånglande som tusan. Bussresan tog drygt 55 minuter. Väl framme tog jag en fem minuters promenad till hotellet där jag egentligen bara tog det lugnt och laddade för morgondagen efter en lång dag med jobb och resa. 
 
Lördagen den 21:a september:
Sov 9 och en halv timme vilket var skönt och vaknade vid 09.30. Frukosten på hotellet var rätt dålig faktiskt. Lite bröd, ost och oliver. Fixade iordning mig, betalde för natten och gick ner till strandkanten och såg ut över den europeiska delen av Istanbul. Gick vidare och njöt av utsikten och mötte väldigt mycket folk. De var någon form av "plocka upp skräp" dag. Ett bra intiativ! Sådant vill jag jobba mer med. Gick vidare och till arenan där jag ordnade med matchtröjan samt matchbiljetten. Runt 13.15 tog jag en lunch med lite ris, typ några järpar och lite sallad. Gick vidare och satte mig och solade. Jag hade många timmar att fördriva så gick runt en del och kollade cafér. Vädret var lite blåsigt med 20 grader. Säkerhetskontrollen på arenan var skeptisk mot att jag hade en neccesär med mig in men jag använde min charm. Inne på arenan fick jag bokstavligen en sittplats längst upp på hela arenan. Musiken som spelades var grym, jag älskar turkisk musik, så mycket med mystik kring det. Matchen spelades mellan Fenerbahçe och Ankaragücü där hemmalaget dominerade totalt. 0-1 16 minuten.1-1 20minuten.2-1 74minuten. Turkar lever sig in i matchen går lätt att säga iallafall. Efter matchen tog jag en taxi snabbt mot hotellet nära flygplatsen. Imorgon går flyget 08.00 lokaltid och jag är framme på Arlanda 11.30 om vi håller schemat. 
 
 
Flyg: 2700
Hotell: 630
Fickpengar: 2000
Totalt: 5330

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela