entrojaettland.blogg.se

En tröja.Ett land. Här skriver jag om mina fotbollsresor runt om i Europa. Jag väljer ett lag i varje land i Europa. Laget ska spela i högsta ligan i landets fotbollsliga.Jag köper hemmalagets matchtröja och spar på dessa. Hittills har jag besökt 37 länder.

Berlin 22-24 September

Publicerad 2017-09-23 09:10:00 i Allmänt,

Fredagen den 20:e September.
Hade ställt klockan på 02.50. Packade iordning det sista och begav mig mot Lidingö centrum för att ta nattbussen till Hötorget. Där blev det en kort promenad till Rådmansgatan där John väntade med en bil. John hade varit vaken hela natten, inte jag. Han körde bilen mot Uppsala där hans lillebror Jeff körde oss tillbaka till Arlanda för att lämna av oss och själv få ta hand om Johns bil under helgen.Vårat plan gick i tid vid 06.20. John var tvungen att lunga nerverna med en öl som han drack lika snabbt som jag dricker ett glas vatten.
Framme i Berlin hoppade vi på en buss mot stan. Väl där insåg jag väldigt snabbt att John var extremt trött efter att inte ha sovit något. Jag var dock envis och sa att vi skulle gå mot stan för att på så sätt få se mer av staden. Det gick ganska bra.  Tillslut gav dock John upp och ropade in en taxi som tog oss till Stadsmitte. Där tog vi en promenad till Checkpoint Charlie. Platsen där muren fanns innan 1989 som skilde väst mot öst. Rätt mäktigt på något sätt att se det live. En plats, men så stora skillnader på några meter. Från älskad till hatad.
Efter det tog vi en ytterligare promenad och fastande vid ett lunchställe där vi tog varsin hamburgare.
Johns buss till Leipzig där han skulle till sin tjej Nadin avgick 13.30. Jag lämnade John och åkte mot hotellet och checkade in. Tyvärr en ganska ointresserad man mötte mig i receptionen. WIFI funkade inte i rummet och det fanns en platt kudde, läs EN platt kudde. Men det funkade oväntat bra att sova där för en powernap.
Ringde min tyska vän Joel och åkte till Alexanderplats där han tog mig runt på en ganska lång guide runt om i Berlin.  Det finns dock massor mer att se. Vi avslutade med en fika och lite milkshakes. Vädret var perfekt, sol och 18 grader. Efter fikan ringde jag upp mina svenska vänner Björn och Jocke som var här med massa vänner för att se på Berlin Marathon som går av stapeln under söndagen. En extremt lätt och platt bana, här slår jag mitt rekord i framtiden :). Vi käkade på en vietnamesisk restaurang. Det var väldigt gott. Brödet var dock lite starkt. Vi begav oss sen till deras lägenhet de hade hyrt. En extremt fin lägenhet. Vi hängde där en stund och skrattade och pratade med hela tiden. Jag hade planerat en utgång i Berlin, men tyvärr ville inte kroppen denna gång. Slitagen av extremt hårt arbete under veckan såg till att jag åkte tillbaka till hotellet och sov.

Lördagen den 23:e September.
Jag tror jag vaknade typ 05.50 och gick och duschade. Insåg snabbt eller om jag gick i sömnen att jag inte behövde duscha, så tvättade av mig och somnade om i två timmar. Jag fattar ingenting varför min kropp gör så.
Nåväl, vid 08.00 vakande jag och åt frukost. Missade en tunnelbana så jag fick gå extremt snabbt till bussen sista biten.  Bussen avgick 09.30 mot Leipzig. Framme drygt tre timmar senare tog jag en promenad genom stan för att komma hem till Nadins lägenhet där hon gjorde lunch till mig, John och till sig själv.  Chili con carne och lite tilltugg.
Efter lunchen tog vi den korta promenaden till matchen mellan Leipzig-Eintracht Frankfurt. Matchen slutade två-ett till hemmalaget. Fullt rättvist. Efter matchen lyckades jag hoppa på en spårvagn tillbaka vilket gjorde att jag hann med en tidigare buss tillbaka till Berlin. Framme i Berlin öste regnet ute, jag hade inte så mycket val än att traska från tunnelbanan till hotellet. På vägen åt jag en riktigt god döner kebab. Jag har precis duschat och ska strax sova. Imorgon flyger jag vid 8.30 och är hemma i Sverige vid 10.10 ungefär. Jag är fortfarande lite förkyld så jag får hoppa utgången ikväll igen. 5600