entrojaettland.blogg.se

En tröja.Ett land. Här skriver jag om mina fotbollsresor runt om i Europa. Jag väljer ett lag i varje land i Europa. Laget ska spela i högsta ligan i landets fotbollsliga.Jag köper hemmalagets matchtröja och spar på dessa. Hittills har jag besökt 37 länder.

Zagreb 2-4 December 2016

Publicerad 2016-12-02 20:33:00 i Allmänt,

Fredagen den 2:e December
Denna dag var jag ledig ifrån jobbet och sov ut ordentligt, drygt tio timmar då jag under veckan varit förkyld för att jag stressat sönder på jobbet under en period. Nåväl,en förkylning hindrar inte mig från att resa och upptäcka världen.  Tog 09.29 bussen mot Ropsten vidare mot centralen och sen Märsta med pendeln. Sista biten till terminal fem på Arlanda blev det som vanligt linje 583 och buss. Planet var drygt 30 min försenat så när jag mellanlandade i München så fick jag gå väldigt väldigt snabbt för att hinna med nästa plan. Jag kom fram till Zagreb 16.25 lokaltid och tog bussen in mot stan. Konstigt nog stod inte hållplatserna man passerade någonting i bussen. Informationen usel. Märkte att man fick gå fram i bussen när man ville gå av, som vanligt vet jag ju alltid innan hur jag ska mig till hotellet så det var inga problem. Checkade in och tog spårvagnen några stopp för att få i mig lite middag. En "Los Angeles "burgare. Stabilt! Efter det drog jag förbi Konsum och handlade några smörgåsar, äpplen och vatten. Lite mellanmål och kvällsmål helt enkelt. Eftersom jag är sjuk så kommer jag faktiskt försöka hålla mig på hotellrummet så mycket det går och läsa en bok. Egentid är aldrig fel. Tog en promenad med en holländsk kille som också är på weekend i stan.  Resten av kvällen blir väldigt lugnt. Jag måste bli frisk.

Lördagen den 3:e December.
Försökte sova ut ordentligt under natten. Min förkylning börjar gå åt rätt håll men denna gång var den en envis jäkel. Vaknade tyvärr lite tidigt då det kom ljud ifrån ventilationen, det rinner vatten från rummet ovanför. Jippi! Sov rätt bra ändå. Tog en stabil frukost och gav mig ut på stan i dryga två timmar. Kom in på en gudstjänst i en jättestor katedral. Mäktigt på något sätt ändå trots att jag är ateist. Begav mig till arenan och köpte mig en matchbiljett och så kunde jag köpa tröjan där också.  En lokal-kille hjälpte mig lite. Vi ska kanske ses sen innan matchen så jag kan stå med dem under matchen som börjar 15.00. Nu ligger jag på hotellet och vilar och ser serier jag ligger efter med.
Den lokala-killen dök aldrig upp så jag gick själv in på arenan. Där var man tvungen att visa ID innan man fick gå in, samma namn på ID som biljetten. Matchen slutade 1-1 och spelades mellan GNK Dynamo-HNK Rijeka efter att bortalaget i den 51:a minuten snyggt placerade in 0-1 efter en snabb kontring. Hemmalaget tryckte rättvist in 1-1 efter 77min med en touch nära målet. Sett över 90 min ett ganska rättvist resultat. Det var väldigt kallt så jag skyndade mig tillbaka till spårvagnen och hotellet. Gick och köpte mig en kebab och har legat och sett på serier igen. Min kropp vill inte bli frisk, fan! Imorgon går flyget  08.15 på morgonen och jag är framme på Arlanda via Köpenhamn vid 13.00 ungefär.