entrojaettland.blogg.se

En tröja.Ett land. Här skriver jag om mina fotbollsresor runt om i Europa. Jag väljer ett lag i varje land i Europa. Laget ska spela i högsta ligan i landets fotbollsliga.Jag köper hemmalagets matchtröja och spar på dessa. Hittills har jag besökt 37 länder.

Bosnien: 11-13 April : FK Zeljeznicar- FK Drina

Publicerad 2015-04-11 13:35:00 i Allmänt,

Lördagen den 11:e April:

Åkte hemifrån Lidingö 21.46 med bussen kvällen innan..Planet skulle utgå 00.30 från Arlanda. Denna gång tog jag en ny resväg. Lidingö-centralen-märsta-arlanda. Något längre men det funkade bra.
Ganska lite folk på bussen och väldigt tyst. Tunnelbanan hade precis börjat fyllas på med meningslösa och fulla människor. Usch, hur kunde jag vara så när jag var yngre. På Arlanda fick vi veta att planet var en stund försenat. Tur att det fanns golf att se på tv. Tyvärr lyckades jag hamna bredvid ett medelårsgäng som var glada i hatten och golfgalningar som i princip stod för tvn hela tiden. Men men.
Direkt på planet somnade jag och vaknade ganska seg framme i Istanbul. Där blev det byte och en stunds väntan innan resan gick vidare mot Sarajevo. På planet lyckades jag komma bredvid den dummaste turken jag träffat. Jag sa aldrig till men hela tiden tryckte han sina armbågar i sidan på mig och kamraten till vänster. Idiot.
Framme i Sarajevo, trött men glad skulle jag bara gå igenom passkontrollen. Det tog 25minuter för typ alla
De jobbade extremt långsamt..Shit vad jag gnäller :)
Väl utanför flygplatsen började jag gå mot hotellet.Mitt i Sarajevo finns en flod. Jag gick hela den södra sidan, vilket tog lite över två timmar. En ganska fattig del.Det märks dock att staden är på uppgång. Antar det tar lång lång tid att bygga upp efter ett krig. Framme vid hotellet var jag för tidigt så jag tog en lunch i gamla stan..En lokal rätt. Det är typ små järpar som serverades i något bröd och stekt lök till. Helt okej och billigt :)
Efter lunchen satte jag mig i solen och sjöng lite schlager. Det är väldigt skönt när man reser..Ofta är man väldigt anonym och man kan göra lite vad man vill. Det är ju ändå ingen som förstår vad jag sjunger.
Nu har jag precis checkat in på mitt lilla rum. Jag är ganska trött efter lång resa och min förkylning vägrar att ge sig så nu ska jag sova en timme eller så innan matchen som börjat 16.30 lokal tid.De har för övrigt samma tid som oss i Sverige.
Matchen slutade ganska enkelt 2-0 till hemmalaget.Jag har aldrig sett ett lag så defensivt live som bortalaget gjorde idag, det såg ut som de hade 6 backar i första halvlek. Efter matchen hoppade jag in i en buss tillbaka till hotellet. Väl där märkte jag att jag bränt sönder mig i pannan, halsen och näsan.Aj aj. Gick ner och åt en kycklingtallrik med pitabröd typ.Restaurangen ligger 20 utanför hotellet :)
Bekvämt.
Nu ska  jag träna lite mage här innan jag tar en långdusch! Sen blir det godnatt.

Söndagen den 12 April :

Vakande runt 08.00. Gick ner för en lugn frukost. Några mackor med fetaost, tomat och skinka stod på dagens meny. Hittade lite müsli och yoghurt också.
Old Town heter mitt hotell. Oerhört trevlig personal och de pratar väldigt bra engelska.
Efter att ha gjort mig iordning och tagit med mig solglasögonen gick jag på stan. Hittade en gammal muslimsk kyrkogård efter att ha gått upp för en väldigt brant backe. Tog lite bilder och på vägen tillbaka hittade jag ett litet hus som idag är restaurang. Huset skulle rivas i slutet av 1890  talet men en envis man vägrade att ge upp huset för staten. Nu symboliserar det en bosnisk man typ.
Gick vidare på den norra delen av floden och kom fram till  "Sarajevo city center ". Ett våningar stort varuhus men blandade affärer. Allt från typ Lidl till Adidas.
Tog mig en sväng. Ganska lite med folk.Antar de lever mycket på turister...
Eftersom jag fortfarande är galet bränd i pannan och näsan ville jag inte vara ute för mycket så gick tillbaka mot hotellet. Vädret är underbart här. På vägen var det någon löptävling.  Jag har varit sjuk sen i måndags så det spritter i min kropp nu....börjar bli frisk nu dock :)
Satte mig och tog kycklingtallriken igen innan jag gick tillbaka och vilade lite igen på rummet.
Klockan 15.00 idag spelar mitt kära ÖSK borta mot Falkenberg. Det ska vara 3 poäng. Får följa matchen på nätet. Går inte att se matchen på mobilen. Trist.
Nu ska jag läsa lite bok och kanske träna lite core eller nåt på rummet. Vi får se. När jag har semester gör jag så lite som möjligt. Jag sover gärna mycket! Menar, tanken är väl att vara utvilad när man kommer hem?

Eftermiddagen blev det att följa ÖSK förlora borta mot Falkenberg. Under all kritik. Bara tre matcher spelade dock. Nu börjar andra halvlek mellan United och City. Fotboll är livet.
Efter matchen blir det bara att ladda batterierna för en lång dag imorgon..Flyger avgår 08.50, hemma på Arlanda 14.00. Standard hittills när jag kommit hem är att alltid ringa pappa så fort jag landar. Jag vet att han varit nervös och vill veta hur jag haft det :)
Jag älskade vädret i Sarajevo.Jag älskade maten. Jag älskade hotellet.