entrojaettland.blogg.se

En tröja.Ett land. Här skriver jag om mina fotbollsresor runt om i Europa. Jag väljer ett lag i varje land i Europa. Laget ska spela i högsta ligan i landets fotbollsliga.Jag köper hemmalagets matchtröja och spar på dessa. Hittills har jag besökt 37 länder.

Minsk 15-17 april 2016.

Publicerad 2016-04-15 20:00:00 i Allmänt,

Fredagen den 15 april:
Vaknade 08.00 hemma i Sverige, denna dag tog jag dessutom ledig från jobbet.
Handbagage hade jag som vanligt förberett ganska mycket dagen innan. Tog en grötfrukost och med ganska pigga ben gick jag mot bussen i solskenet. Jag blir som vanligt som ett litet barn på julafton när jag ska resa. Det finns ingen känsla inom mig som slår det när jag är på flygplatsen. Tog pendeln vidare mot Märsta och sen buss sista biten till terminal 5 på Arlanda.
Boken för denna resa var "Vargavinterns Land" som jag fick av farsan i julklapp.
Checkade in ganska snabbt och jag diskuterade med incheckningspersonalen om inte Sverige borde börja ta dyra visumkostnader. Jag betalade drygt 1000 kronor för ett visum för fyra dagar till Minsk.
Framme i Kiev,mellanlandningen, två timmar senare efter en skön sovstund var det bara att gå till nästa gate. Kontroll av pass och visum och vidarefärd mot Minsk.
Klockan var drygt 16.55 lokal tid när jag var framme i minsk. Passkontrollen i minsk var otroligt långsam. Jag tror jag nästan väntade i 25 minuter innan jag kunde passera och gå och växla lite pengar. Gick bort till bussstoppet jag hade läst på som skulle ta mig till stan 30km bort. När jag väntade där kom såklart en taxichaufför och sa 40 dollar först. Aldrig sa jag. Spelade hela tiden svår och iskall under samtalet. Han gav inte upp. Jag skrattade bara. 20 dollar var nästa bud. Jag skrattade igen. 10 dollar och vi hade en deal. Åkte med sköna Oleg till hotellet och det spelades ABBA i taxin, en bra start på min resa!
40 minuter senare hade jag checkat in och kommit till rätta i mitt fantastiska dubbelrum. Nästan större än min egen lägenhet...
Tog en promenad ner utanför hotellet och åt en ganska god pizza. Synd att killen där inte kunde engelska. Jobbar man på en restaurang utgår jag från att alla bör kunna engelska då det är ganska vanligt språk i världen :)
Köpte med mig lite lite nötter hem efter en kort runda på något torg i närheten.
Vädret är riktigt bra här. 10 grader och lite kvällssol.
Nu är jag faktikst helt slut och klockan är inte ens 21.00. Men så kan det vara ibland och så får det faktiskt vara.

Lördagen den 16:e Februari
Vaknade runt 09.00 och körde sex minuters träning innan jag tog en skön dusch och en god frukost. Dagens mål var att upptäcka lite av staden. Tre timmar var jag runt i staden och hittade några delar att spana på. Vädret var bra, tio grader och sol bland molnen. Till lunchen blev det en Ceasarsallad. Klockan är nu 13.42 och matchen börjar om drygt 4 timmar och jag har fortfarande inte koll på var jag kan få tag på matchtröjan. Hotellpersonalen jobbar för fullt för att hitta den någonstans som jag köpa den. Håll tummarna! I värsta fall får jag köpa den av någon på plats på arenan och förklara att jag är från Sverige och att jag rest hit för den.
Nu ska jag ut och kolla upp några flera platser i stan.
1. Church of Saints Simon and Helena.
2. Victory Square.
3. Minskyi Komarovskiy Market.
4. Central Botanical Garden.
5. Park Yanki Kuplay.
6. National Opera and Ballet Theatre of Belarus.
7. Island of Tears.
8. Island of Birds.
9. Monument to fallen Jewish people.

Jag är faktiskt helt mållös. Jag åkte idag till matchen som slutade 2-3 mellan FC MINSK-BATE. På arenan fanns ingen shop att köpa tröjan. Jakten började med en handskriven lapp från hotellet på ryska som förklarade att jag ville ha tröjan och att jag rest från Sverige bara för tröjan. Jag sprang runt med lappen I säkert 20 minuter innan match och ingenstans fanns tröjan. Alla ville hjälpa mig. Jag gav upp och var nära att gråta när jag började se matchen. I pausen fortsatte jag letandet och hittade ansvariga för marknadsföringen för klubben som lovade att göra allt för att lösa problemet. Efter matchen väntade jag på han och han gav mig beskedet att det kanske går att lösa. Jag fick vänta ytterligare 30 minuter men sen så kom hans chef ut med en tröja! Hemmatröjan från säsongen 2014/2015. Gissa om jag log när jag satte på mig den. Jag tror det syns på bilden. Jag är helt euforisk fortfarande! Jag tror tröjorna jag samlar på är gjorda för mig i slutändan men att vägen dit är lite lång ibland. Tröja 22. Yes!

Nu är det sovdags. Imorgon söndag är det morgonträning och frukost och sen taxi till flygplatsen för att ta mig hem till kära Lidingö och Stockholm.
Minsk är en väldigt fin stad om man vill se på gamla fina byggnader. Engelskan är något brokig emellan åt. Det är väldigt billigt att bo och äta här.