entrojaettland.blogg.se

En tröja.Ett land. Här skriver jag om mina fotbollsresor runt om i Europa. Jag väljer ett lag i varje land i Europa. Laget ska spela i högsta ligan i landets fotbollsliga.Jag köper hemmalagets matchtröja och spar på dessa. Hittills har jag besökt 37 länder.

Torshavn 11-13 Augusti.

Publicerad 2017-08-11 21:17:00 i Allmänt,

Fredagen den 11:e Augusti:
Vaknade 05.30 för att ringa polisen. Jag råkade ju passera en öppen gräsmatta mellan några hyreshus här om dagen.Jag blev hotad så jag måste markera även om det inte leder någonstans antagligen. Den mannen behöver snarare hjälp än en anmälan. Nåväl, käkade min grötfrukost och tog bussen 06.06 mot Ropsten. Vidare mot centralen och tunnelbanan. Därifrån pendeltåget mot Märsta och till slut bussen mot Arlanda. Incheckningen gick som vanligt snabbt för min del. 09.20 kom vi iväg mot Köpenhamn och sen mot Färöarna. Landade 12.40 lokal tid på Vagar flygplats. Det blåste och duggade lite. Letade efter bussen men insåg snabbt att den inte skulle komma förrän om en timme så jag tog en taxi med två svenskar och en till. Vyerna på väg in mot stan var magiska. Naturliga små vattenfall längs de gröna bergen och de glasklara sjöarna.Vi åkte under en fem (!) km lång tunnel för att ta oss mot Torshavn och mitt hotell, "Hotell Streym" . Rummet är väldigt enkelt, en lagom stor säng, ett skrivbord och ett lite badrum. Gick ner en sväng på stan och försökte hitta fotbollströjan jag är här för. Den fanns inte riktigt. Men, det löser sig. Jag charmar alla. Så imorgon på matchen får jag en gammal spelares tröja med namn och allt, gratis! Snart börjar jag tro på riktigt att tröjorna är mitt kall i livet. Tog en promenad runt den högra delen av stan. Det är en ringled runt citykärnan så det är väldigt enkelt att hitta och trafiken flyter på. Kom tillbaka till hotellet och såg ett avsnitt av "Game of Thrones" innan jag gick ner till stan och tog en pizza på "Pizza 67". Nu är klockan 20.09 lokal tid och jag ska se något avsnitt till av "Game of Thrones" innan jag kör lite kvällsstyrka innan läggdags. Vädret har varit blandat idag, regn ena stunden och sol den andra.

Lördagen den 12:e Augusti:
Ställde inte klockan så vaknade rätt utvilad efter nio timmars sömn. Gick ner och tog frukost och såg samtidigt på ett avsnitt av "Games of Thrones". Jag är fast i serien. Borstade tänderna och begav mig ut. Torshavn bjöd på 15 grader och sol när jag promenera runt den västra delen av staden. Huset är byggda på kullar och många av husen har gräs och mossa på taken. Det är snyggt. Promenerade längs vattnet och hamnen upp till Agir där jag spanade runt bland husen. Gick vidare och pratade med en häst, vi fann varandra direkt. Fortsatte förbi en kyrka och till köpcentrumet "SMS" där åt lite lunch. Efter lunch gick jag till hotellet och såg Watford-Liverpool där Liverpool rånades på tre poäng. Tre-Tre. Ingen förlust iallafall. Kollade ett avsnitt till av "Game of Thrones" innan jag begav mig till arenan. Jag letade reda på materialen för klubben som gav mig hemmalagets tröja helt gratis, magiskt! Matchen vann hemmalaget ganska enkelt till slut med fyra-ett. Tog en promenad till city där jag åt en alldeles för dyr hamburgare. Nu är klockan 20.30 och jag är på hotellrummet. Snart dags att sova. 06.30 kommer taxin imorgon bitti.
Torshavn är en mysig stad. Jag har njutit mycket av naturen här. Om jag kommer tillbaka i framtiden ska jag ha en hyrbil och åka runt i landet. Dessutom vill jag nog ha med mig någon då.