entrojaettland.blogg.se

En tröja.Ett land. Här skriver jag om mina fotbollsresor runt om i Europa. Jag väljer ett lag i varje land i Europa. Laget ska spela i högsta ligan i landets fotbollsliga.Jag köper hemmalagets matchtröja och spar på dessa. Hittills har jag besökt 37 länder.

Albanien:Partizani-Teuta 19-21 September 2014.

Publicerad 2014-09-21 13:38:00 i Allmänt,

Fredagen den 19 September:

Klockan ringer 03.35 på morgonen. Resväskan är packad, det enda som saknas är neccäseren.Denna gång blev det endast handbagage. En sakta och skön promenad till Lidingö centrum i dimman. På vägen stannar jag till vid macken och köper med mig tandkräm.
På bussen är det endast två personer, killen längst bak ser skeptiskt på mig när jag kliver på.
Framme vid centralen får jag gå i ganska hög fart för att hinna med pendeln som tar mig till Arlanda.
Väl på Arlanda är det en stunds väntan. Jag får star-crush när snyggingen Marcus Schenkenberg råkar sitta på terminalen. Jag råkar också sätta mig bredvid av en ren slump....

Resan startar på Arlanda med mellanlanding i Vienna. Slutligen framme i Tirana, Albaniens huvudstad.
På plats tar jag en taxi mot mitt hotell, Capital Tirana hotell. Taxichaffuören var helt galen på vägen in. Han tutade på allt och alla och körde över heldragna linjer. Han hade sina egna regler kan man säga. Jag var rädd där ett tag, haha.

Rummet i sig på hotellet var ganska charmigt. En liten 90cm säng. Tyvärr glömde jag ta en bild på rummet denna gång. Snabbt la jag upp mina prylar och begav mig ut på stan. Jag gick runt och tog en massa klassiska tursitbilder och gick ner mot arenan. På vägen fanns en jättemysig park där jag hittade en trevlig restaurang där jag fick i mig en pizza.
Då jag varken hade matchbiljett eller matchtröja gick jag tidigt ner till arenan. Qemal stafa stadion.
På plats visar det sig att jag endast kan köpa matchbiljett för 700lek. (drygt 60 kronor) om jag räknat rätt.
Jakten på en tröja hade börjat, ingen på arenan ville knappt prata engelska med mig. Jag hade nästan gett upp när jag fann ett ungdomsgäng utanför arenan. De sa att shopen var slut och att den endast gick att köpa dagen efter. Ledsen och besviken gick jag därifrån, men som tur var sprang en av killarna efter mig och tipsade om Ultra-fan shopen. Vi gick dit och det visade det sig att det var slut där med...så han kom med ytterligare än idé. Nu gick 10-15 min mot stan och där i en butik fanns hemmalagets matchtröja! Det fanna 1 exemplar kvar i skyltfönstret och de ville inte sälja den först...men när jag nämde att jag rest från Sverige så var den min! :)
Som tur var fanns några andra fans i butiken så jag hoppade in i  en okänd bil mot arenan, älskar att vara spontan!

Väl på arenan var det stämning till max, drygt 5000 på arenan sjöng som att det var 15.000!
Fansen här nere i Albanien är väldigt troget sitt lag.
Matchen vann Partizani ganska enkelt.

Efter matchen var jag trött efter en lång dag och drog mig tillbaka till hotellet och lyssnade lite musik bara.

Lördagen den 20 September:

Efter många timmars sömn vaknade jag ganska utvilad. En stabil frukost intogs på hotellet. Lite yoghurt, juice och någon smörgås.
Idag hade jag planerat att åka till "City Park Albania". Det tog ett tag innan jag hittade gratisbussen som gick bakom museumet. Jag hade stora förhoppningar på köpcentrumet men när jag kom dit runt lunch var det typ inget folk alls och det var ganska tråkigt där. Jag köpte med mig 2 stycken konjakflaskor till 2 av mina arbetskollegor. Gratisbussen tillbaka till stan och hotellet. Lämnade min inköpta flaskor och begav mig till Grillhouse runt hörnet. Kycklingspett med pommes stod på menyn.
Av någon anledning var jag nu trött igen så jag la mig på hotellet och läste en bok och lyssnade på musik några timmar. Mot kvällen gick jag tillbaka till samma restaurang och åt en kyckling i pitabröd. Gott! På vägen mot hotellet stannade jag och hittade 2 sjukt goda albanska efterrätter.
Eftersom planet skulle gå väldigt tidigt på söndagen hem till Sverige igen så la jag mig väldigt tidigt.

Söndagen den 21 September:

02.30 ringde klockan. Jag hoppade in i duschen och packade därefter min väska för att bege mig ner till lobbyn. Betalade för vistelsen och väntade in taxin. Taxichaffuören var killen som jag äkte med från shoppen till arenan. Han körde resan svart, garanterat. Men han var snäll och vi surrade hela vägen mot flygplatsen. Boarding var ganska omgående och jag somnade relativt snabbt på planet. Framme i Vienna så bytte jag plan för vidareresa mott Stockholm. Vid 09.30 hade jag min väska och begav mig nu hem mot mitt kära Lidingö.
Jag älskar att resa och se nya platser, jag älskar dock mitt hem bäst! :)