entrojaettland.blogg.se

En tröja.Ett land. Här skriver jag om mina fotbollsresor runt om i Europa. Jag väljer ett lag i varje land i Europa. Laget ska spela i högsta ligan i landets fotbollsliga.Jag köper hemmalagets matchtröja och spar på dessa. Hittills har jag besökt 37 länder.

Moldavien 28-30 juni 2019.

Publicerad 2019-06-30 11:43:00 i Allmänt,

Fredag:
Jobbade till klockan 10.00. Duschade och tog tunnelbanan till centralen, tyvärr valde jag fel säte. Sätet var surt av öl. Väl framme på Arlanda tog jag en lunch ute i solen, jag tog med en ceasarsallad från jobbet. Jag tog av mig shortsen och satte mig i kalsonger och åt lunchen. Det var extremt varmt så mina shorts torkade ganska snabbt. 13.40 skulle planet gå med Ukraine Airlines mot Kiev, tyvärr kom vi iväg 30 minuter sent. Det var någon form av utvisning av någon då Kriminalvården hade 5-6 personer vid ingången till flygplanet. Jag var väldigt trött så jag tog en kort powernap på planet. Framme i Kiev tog jag en pizza innan nästa flyg mot Chisnau avgick 19.45, i tid. Framme i Moldavien tog jag buss 30 mot stan. 2 lei kostade biljetten vilket är typ 1 kr. På bussen var det en man med mjukisbyxor och flip flop som tog betalat, i kontanter. Jag hoppade av på fel hållplats och hamnade i slummen men efter en liten omväg och med hjälp av lokala människor kom jag fram till hotellet. I princip gick jag och sov direkt.

Lördag:
Vaknade 8. Frukost på andra sidan av hotellet, två avokadomackor med ägg. Därefter tog jag en dusch och gjorde mig iordning. En promenad senare till marknaden och busstationen satt jag på en liten skolbuss mot Tiraspol.Bussen saknade bälten och en del personer stod upp, säkerheten är inte som i Sverige. Efter drygt 60km av den 75km långa resan var det ett stopp där de kollade våra pass, man fick ett immigrationskort då Tirapsol ligger i ett eget område i Moldavien. Framme i Tirapsol tog jag en lunch med fetasallad och glass. Efter lunchen började jakten på tröjan. Butiken som jag hade spanat in på nätet fanns inte i verkligheten. Hoppade in i en bil och blev skjutsad till ett hotell där en shop fanns. Ingen tröja där men fick information att det finns på arenan. Jag tog en långpromenad mot arenan och hade väldigt många timmar att döda men efter att ha blivit guidad av tre personer hittade jag shopen där jag kunde köpa tröjan för 250kr. Området runt arenan var avstängt egentligen innan matchen och jag retade upp vakterna lite men som vanligt är jag bra på att spela dum. Några timmar satt jag i solen och väntade in matchen. Jag uppskattar att vila också när jag reser och att inte göra saker hela tiden.
Matchen spelades mellan FC Sheriff och Speranta. 1-0 17min. 2-0 28min.3-0 51min.Efter matchen tog jag en taxi 75km tillbaka till hotellet. En polis på arenan bokade och hon och hennes kollega väntade i 20 min med mig vid vägen, service! Checkade in mig på flygen och gick och sov. Flyget på söndagen avgick 07.00 lokaltid innan jag var framme runt lunch på Arlanda.