entrojaettland.blogg.se

En tröja.Ett land. Här skriver jag om mina fotbollsresor runt om i Europa. Jag väljer ett lag i varje land i Europa. Laget ska spela i högsta ligan i landets fotbollsliga.Jag köper hemmalagets matchtröja och spar på dessa. Hittills har jag besökt 37 länder.

Graz/Maribor 10-12 maj 2019

Publicerad 2019-05-11 00:33:00 i Allmänt,

Fredagen den 10:e maj.
Hela veckan hade jag varit rejält förkyld men jag jobbade på som vanligt. Duschade på jobbet vid 15.00 och tog en 30 minuters promenad till Odenplan där jag tog pendeltåget till Märsta och bussen till Arlanda.Innan jag gick igenom säkerhetskontrollen så åt jag upp min sallad jag hade gjort och tagit med mig från jobbet.  Flyget med Austria Airlines avgick i tid 18.25 och landade i Wien något tidigt, 20.30. Under i princip hela resan lyssnade jag på "Framgångspodden". Jag hann se Tjeckien slå Sverige i hockey VM med 5-2 på flygplatsen i Wien. Nästa flyg gick vidare till Graz som skulle avgå 22.45 men blev sent drygt 25 minuter så jag missade sista kvällsbussen så jag fick ta en taxi till hotellet. Jag hade tur att personalen precis hade stängt receptionen så de hämtade min nyckel när jag kom fram 00.05. Imorgon lördag betalar jag när jag går ner till frukosten. Klockan är nu 00.26 och det är dags att sova 9 timmar så jag blir ordentligt utvilad.

Lördagen den 11:e maj.
Hade ställt klockan på 09.50. Tog en skön och varm dusch innan jag gick ner och åt frukost innan jag borstade tänderna på rummet. En kort promenad senare väntade jag in bussen på Graz centralstation som skulle ta mig en timme bort, till Maribor. Vädret framme i Maribor var otroligt skönt. 23 grader och sol till en början innnan molnen kom. Jag åt en kebab med bröd till lunch samt en stor glass. Jag hade många timmar innan matchen började så jag satte mig vid en parkbänk och lyssnade på podd igen.
Jag köpte matchtröjan i en officiell shop nära arenan.
17.45 mötte NK MARIBOR det andraplacerade laget i serien, NK OLIMPIA LJUBANA som bortalaget vann väldigt enkelt med 0-3. Efter matchen tog jag en kebab igen på samma ställe, den var riktigt god!
Nu sitter jag på en bar innan bussen ska ta mig tillbaka till Graz.
Imorgon bitti går flyget 08.35 innan jag via Wien landar på Arlanda 15.00 om allt går som det ska.