entrojaettland.blogg.se

En tröja.Ett land. Här skriver jag om mina fotbollsresor runt om i Europa. Jag väljer ett lag i varje land i Europa. Laget ska spela i högsta ligan i landets fotbollsliga.Jag köper hemmalagets matchtröja och spar på dessa. Hittills har jag besökt 37 länder.

Sofia 4-7 November 2016.

Publicerad 2016-11-04 21:07:00 i Allmänt,

Fredagen den 4:e.
Redan på torsdag kväll flög jag ner till Malmö för att sova hos min vän Therese och hennes man Ola i Trelleborg. Dessutom har dem en otroligt charmig dotter i Selma,två år. Stackarn var sjuk så hon sov inte direkt jättebra på natten.
Jag vaknade runt 6 och fick en god frukost med värdfamiljen innan Ola drog till sitt jobb. Therese och Selma skjutsade mig till Skurup.
Planen gick iväg i tid, 09.40. Jag hade glömt bort att checka in online så jag fick en straffavgift på 300 kronor.  Nåväl , framme i Sofia tog jag bussen in mot stan. På bussen satt två charmiga och trevliga killar som var 17 år. Vi började prata rätt bra och mycket så ena killen guidade mig nästan hela vägen till hotellet, även om jag hade stenkoll innan. Imorgon ska jag ta en kaffe med dem kanske på eftermiddagen. Checkade in på hotellet och gick till ett lite köpcentrum i närheten där det blev lite donken innan jag kollade runt lite. Köpte med mig lite bröd och frukt att ha som mellanmål på dagarna.  Jag hade förbeställt en taxi till arenan och matchen jag skulle se. Det tog sin stund att ta sig dit då vi kom mitt i bilruschen. Dock var det välidgt billigt. Köpte en matchbiljett och gick till shopen för att köpa hemmalagets tröja. Det var drygt 8 grader och kallt ute. Hemmalaget Sofia vann ganska enkelt med 1-0 mot Cherno More Varna. Det var nog bra,hemmapubliken var rasande vid ett flertalet gånger mot domaren.
Efter matchen fick jag gå i säkert 25 minuter innan en taxi såg mig. Tillbaka till hotellet och en pizza på hotelles restaurang. Trött och sliten är det dags att stämpla in för dagen. Resten av helgen ska jag bara slappna av och vila. Dagen får gå som den vill helt enkelt.

Lördagen den 5:e
Vaknade rejält utvilad efter dryga tio timmars sömn. Gick ner och tog en stabil frukost. Tillbaka och en varm och lång dusch.  Vidare gick jag runt i Sofia och plockade av en del av bilderna jag ville ha. Den klassiska katedralen och en hel del kyrkor. Efter några timmar gick jag vidare mot "Mall of Sofia " där jag tog en lunch på Subway och kollade runt lite i gallerian. Efter det begav jag mig tillbaka till hotellet för att se reprisen av idol från förra fredagen. Jag ligger rejält efter med att följa mina serier. Jag tar igen det här i Sofia. Vid 16.00 mötte jag upp en av grabbarna jag träffade på bussen igår , Alex.  Vi tog en fika en dryga timme innan vi skildes åt. På hotellet tog jag en grekisk sallad och ett speciellt bröd som äts i Bulgarien , palenka. Efter middagen har jag legat och skrattat åt massa avsnitt av "Parlamentet ". Jag behöver verkligen glädje i mitt liv just nu. Ikväll kommer jag fortsätta kolla igen serier jag följer.

Söndagen  den 6:e November
Vaknade på riktigt dåligt humör. Ibland är det så. Jag har varit nere hela dagen egentligen. Tog en 30 min promenad till Paradise Center. Ett stort köpcentrum med massa affärer och restauranger. Köpte lite lokalmat och vandrade runt en stund. Gick tillbaka till hotellet och har varit där hela dagen. ÖSK förlorade precis borta mot Elfsborg med 2-1. Trist.  Liverpool krossade dock Watford med 6-1 och leder ligan. Yes! Ska slöa vidare här på rummet.  Imorgon går flyget 07.25 lokaltid.
Sofia är väldigt billigt. Tydligen är en medellön här ungefär 5000 svenska kronor på en månad. Dem kämpar på och jobbar långa dagar. Vädret har varit stabilt men något kallt emellanåt på kvällarna.