entrojaettland.blogg.se

En tröja.Ett land. Här skriver jag om mina fotbollsresor runt om i Europa. Jag väljer ett lag i varje land i Europa. Laget ska spela i högsta ligan i landets fotbollsliga.Jag köper hemmalagets matchtröja och spar på dessa. Hittills har jag besökt 37 länder.

Skopje 20-22 Oktober.

Publicerad 2017-10-21 18:39:00 i Allmänt,

Fredagen den 20:e Oktober.
Jobbade som vanligt denna dag, 06.00-15.00 då jag inte fick ledigt från jobbet tyvärr. Jag hade bokat en flygbiljett sju veckor innan för drygt 2000kr. Det var bara att boka en ny, därav den dyra flygresekostnaden. Efter jobbet körde jag axlar i gymmet innan jag åkte hem och duschade och käkade middag. Denna gång skulle jag åka med Wissair bland annat så då fick jag ta min ryggsäck för att slippa en extra kostnad.
Tog 17.43 bussen hemifrån via centralen och vidare mot Märsta. Därifrån som vanligt buss 583 mot Arlanda. 21.05 gick flyget till Göteborg där jag skulle sova hos Peter och André.

Lördagen den 21:a Oktober.
Vaknade av olika anledningar väldigt trött vid 07.00. Jag packade mun väska och tog buss 60 ner till centralen för vidare färd med flygbussarna mot Landvetter. 09.25 gick flyget mot Skopje. På flygplatsen började jag prata med två unga grabbar, båda 18 år som spelade fotboll i Tvååker från Varberg. Min text-tv nördkunskap kom till användning då jag visste att de vann div2. Bara att säga grattis till dem. De skulle till en by utanför Skopje då en av deras lagkamrater kom från Makedonien. Framme i Skopje tog jag Vardar Express-buss till busscentalen i city. Därifrån gick jag till hotellet på drygt 20 minuter. Checkade in och bytte om till shorts och begav mig ner på stan. Jag gick runt i fyra timmar typ. Jag besökte bland annat Skopje Zoo, City Skopje mall samt Forttress Kale.
25 grader i solen har gjort mig väldigt trött och nu ligger jag på rummet och ser lite tysk fotboll. Tänkte hoppa in i en dusch strax och sen bara ta det lugnt hela kvällen.

Söndagen den 21:a Oktober.
Vaknade ordentligt utvilad då jag nästan sov tio timmar. Gick ner till restaurangen och åt en fantastisk frukost. Jag åt lite iförsig men utbudet var väldigt bra. Snyggade till mig och gick ner till centrum typ. Gallerian var stängd jag hade tänkte kolla in så jag njöt av solen en stund vid en fin fontän mitt på Skopje-torget.
Tog en promenad tillbaka mot gamla stan där jag gick runt en stund. Gav mig tillbaka till hotellet där jag såg ett avsnitt av "Skavlan " på svt play. Käkade en Ceasarsallad på hotellets restaurang innan taxin kom för att ta mig till arenan. Väl på plats insåg jag att det skulle bli otroligt svårt att få tag i en tröja då få pratade engelska. Arenan i sig var en extremt sliten arena. Trasiga stolar och taggtråd runt hela planen för att publik inte skulle kunna ta sig in. Jag förstår varför, när ett domslut gick emot hemmalaget både skreks det verbala ord och spottades på den stackars linjedomaren. Polis stod mest och tittade på. I Sverige skulle det inte ske. Hittade en kille som ringde runt för att försöka hitta tröjan. Det gick sådär och i pausen hade jag ingen tröja. Jag bestämde mig för att gå bakom arenan mot ingången för spelarna. Det var inte lätt hitta dit men där mötte jag ett gäng grabbar som rökte gräs. Jag tackade vänligen nej och förklarade vikten av att få tag i tröjan.  15 minuter in i andra halvleken kom dem med förra årets hemmatröja, den doftade till och med nytvättad!
Nöjd kille var jag i det läget. Killen som hjälpte mig j början vill sälja en gammal tröja för 400 kr. Han kom aldrig tillbaka så jag tog med mig ytterligare en tröja till Sverige. Haha. Tog en taxi mot flygplatsen och tackade för mig.  Växlade tillbaka en hel del pengar, 570kr fick jag tillbaka. Skopje var en extremt billig stad att vara i. Det skadade inte heller att det var 25 grader under dagarna.
På flygplatsen mötte jag helt oväntat en gammal kompis, Joel. Kul. Vi småpratade innan vi klev på planet och sen flygbussen mot Stockholm. Jag kom hem till min lägenhet vid 23.45. 04.25 skulle jag gå upp.