entrojaettland.blogg.se

En tröja.Ett land. Här skriver jag om mina fotbollsresor runt om i Europa. Jag väljer ett lag i varje land i Europa. Laget ska spela i högsta ligan i landets fotbollsliga.Jag köper hemmalagets matchtröja och spar på dessa. Hittills har jag besökt 37 länder.

Groningen 16-17 Oktober 2015.

Publicerad 2015-10-17 11:16:00 i Allmänt,

Fredagen den 16: oktober
Började dagen med att kliva upp som vanligt genom att jobba fast något kortare.  Jag slutade 13.00 istället för 14.30. Kaosdag på jobbet och jag var helt slut efter mina timmar. Dagen innan hade jag förberett resväskan eller snarare handbagaget. Cyklade hem och tog en dusch och begav mig till bussen. Vidarefärd via centralen och Märsta. Framme på Arlanda 16.15. Flyget gick 17.25 så god marginal. Vid gaten mötte jag pappa Movin. Han skulle till en friidrottsutbildning i Nice och mellanlandade i Amsterdam. Två timmar senare var jag framme på Shipol i Amsterdam. Ganska kallt och mulet väder. Tanken från början var att bo i Amsterdam men jag ändrade mig och tog ett två timmar tåg direkt till Groningen. Ett ganska slitet tåg men det funkade. Det regnade ganska mycket framme i Groningen när jag gick runt och letade hotellet. Det gick ganska snabbt att hitta rätt. Checka in och landa och i princip sova direkt efter en lång dag.

Lördagen den 17:oktober och söndagen den 18:e.

Tog en rejäl sovmorgon till 10.00. Var rejält sliten sen igår. Gick ner och tog en frukost i hotellets enorma lobby. En väldigt bra och stor frukost.Några mackor och lite fil blev dagens intag. Dags snart att hoppa in i duschen. Jag ska möta upp Pontus och kanske ta en cykeltur i Groningen innan matchen ikväll.Klockan är just nu 11.14.
Cykelturen blev inte av. Vi möttes upp och tog en lunch på stan. Pannbiff med potatissallad för min del. Efter lunchen drog vi upp i Martini Tower och njöt av utsikten över staden, tror vi var 56meter över stan.Ner igen och vidare till pub 1. Där satt vi en stund innan vi gick vidare till pub 2 och såg sista 15 min av Tottenham-Liverpool.
0-0 slutade den och det får vara godkänt...
Efter matchen började vi gå mot Europaborg som arenan heter. På plats visade Pontus mig runt på arenan innan vi gick in via spelarloungen typ för lite mingel.Där mötte vi på Josefine, Rasmus Lindgrens tjej.Vi stod och pratade en stund innan Rasmus också dök upp.
In på arenan och så var matchen snart igång. Simon varit rejält krasslig innan matchen och var ett stort frågetecken för spel. Han krigade ändå på i 90 minuter men var helt färdig efter matchen. Tyckte lite synd om honom faktiskt! Matchen vann Groningen med 2-1, ett rättvist resultat även om ledningsmålet dröjde till 85:e minuten efter att bortalaget gjort 1-1 i 84:e. Efter matchen drog jag till tåget för att via Meppel komma fram till flygplatsen. Förbi säkerhetskontrollen och snabbt hitta en sovplats. Nu fem timmar senare och klockan på 06.02 är det dags att gå mot gaten och vidare mot Stockholm och Lidingö.

Budget för resan :
Flyg 1500
Hotell: 700
Fickpengar: 2000 (även om jag har en del kvar)