entrojaettland.blogg.se

En tröja.Ett land. Här skriver jag om mina fotbollsresor runt om i Europa. Jag väljer ett lag i varje land i Europa. Laget ska spela i högsta ligan i landets fotbollsliga.Jag köper hemmalagets matchtröja och spar på dessa. Hittills har jag besökt 37 länder.

Kosovo,Pristina 29 November-2 December 2019

Publicerad 2019-11-29 18:29:00 i Allmänt,

Fredagen den 29:e November:
Vaknade 04.40 och tog min förberedda over night meal och två ägg till frukost. Borstade tänderna och packade det sista till min lilla ryggsäck. 05.19 i ett duggregn/snöblask-väder tog jag buss 201 mot Ropsten och vidare med tunnelbanan till centralen. På centralen tog jag flygbussen mot Skavsta flygplats. Igenom säkerhetskontrollen och väntandes på flyget mot Skopje med Wissair. I väntan på flyget började jag prata med två trevliga killar från Norrköping och de var fotbollsintresserade. De skulle besöka Skopje och åka förbi Kosovo senare under helgen. Flyget avgick 09.05 och tog drygt tre timmar. Framme på flygplatsen köpte jag en airport shuttle bus-biljett in till internationella busstationen i Skopje. 15.00 tog jag bussen till huvudstaden Pristina i Kosovo som tog två timmar ungefär. På bussen fick man skriva namn och passnummer på ett kollegieblock innan gränskontrollerna som tog ganska lång tid. På bussen småpratade jag med några utbytesstudenter från Minnesota som pluggade här i Kosovo, jag fick tips om hur jag kunde åka buss på söndag till fotbollsmatchen. Framme i Pristina åt jag en middag med en dessert "Krempti" samt handlade vatten, frukt osv innan gick jag mot hotellet och checkade in. Där tog jag det lugnt efter en lång dag på resande fot. Jag la mig i god tid.
 
 
 
Lördagen den 30:e November:
Vaknade efter tio timmars sömn och gick ner till hotellfrukosten. Den var medioker. Borstade tänderna och började gå runt i stan. Duggregn i början men som släppte rätt snabbt. Rätt många svarttaxin i stan som frågade om skjuts. Jag var ute på stan två-tre timmar innan jag egentligen hängde på hotellet hela dagen. Jag såg Liverpool vinna över Brighton med 2-1 och så tittade jag på SvT play. Gick iväg till samma ställe nära hotellet för lunch och middag. Försökte checka in en gång till flyget men det gick inte när det skulle så jag försökte litr senare. Den sista delen av kvällen såg jag fotboll och tog det lugnt. 
 
Söndagen den 1:a December:
 
Skulle ha åkt 09.40 bussen mot Giljian men den var sen så jag hoppade in i en taxi. Tog med mig en kille gratis, 21 år som bodde i Pristina men skulle jobba extra i staden. Framme skulle jag ha mött en kille vid namn Blend som inte dök upp så jag började gå mot arenan. Där lyckades jag träffa på direktören samt ansvarig för säkerheten för klubben som bad mig komma tillbaka om en timme men att de skulle ordna en t-shirt. Jag gick och åt lunch samt lyckades hitta Blend som gjorde mig sällskap. Vi gick tillbaka till arenan och jag fick träffa presidenten samt säkerhetskillen igen som hämtade en tröja som jag fick som en gåva då de var hedrade att jag kom för att se dem. Matchen spelades mellan FC Gjlian och Pristina och det stod efter 70min innan jag var tvungen att snabbt ta en taxi i en och en halv timme till Skopje flygplats för vidare färd mot Zurich och Köpenhamn och till slut Stockholm. Jag landade runt 23.45 på Arlanda, trött men lycklig över att ha den sista tröjan. 
 
Totalsumma: 5378

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela