entrojaettland.blogg.se

En tröja.Ett land. Här skriver jag om mina fotbollsresor runt om i Europa. Jag väljer ett lag i varje land i Europa. Laget ska spela i högsta ligan i landets fotbollsliga.Jag köper hemmalagets matchtröja och spar på dessa. Hittills har jag besökt 37 länder.

Italien/San Marino/Schweiz 5-7 Oktober.

Publicerad 2018-10-06 22:41:00 i Allmänt,

Fredagen den 5:e Oktober:
Denna dag jobbade jag 06.00-13.45. Bytte om och duschade innan jag begav mig till centralen för att möta upp pappa som satt nöjd på Pizza Hut. Vi tog nästa buss från centralen mot Skavsta. Framme på plats checkade vi in och väntade in flyget. En hamburgare-tallrik blev dagens middag. När vi var framme i Milano runt 21.05 tog vi en buss för 5 euro styck in mot Milano central där vi tog en 20 minuter lång promenad till hotellet innan vi somnade gott runt 23.00.
 
Lördagen den 7:e Oktober:
Vi vaknade vid 06.45 och gjorde oss iordning. En promenad senare och en liten frukost som vi köpte med oss så satt vi på tåget 07.35 mot Rimini. Framme i Rimini tre timmar senare bytte vi färdmedel. Buss i dryga 40 minuter in i San Marino. Bussen vi åkte med var billig att resa med men informationen var kass. Vi hittade till slut rätt hållplats att hoppa av vid. Vi tog en pasta med bolognese på ett närliggande hotell. Efter lunchen promenad vi runt i Domagnano och hittade fina vyer. Många tegelhus och slitna gator blandade med mycket grönska. Framme på matcharenan mötte vi upp presidenten för klubben samt någon annan som jag inte riktigt förstod titeln på. Men, de var otroligt stolta över att jag valde deras klubb att köpa tröjan av. Tycärr förlorade hemmalaget S.C Faetano mot Cosmos med 0-4. Rättvist. Arenan var fin, eller planen och så. Runt om fanns några få bänkar. Efter matchen skyndade vi oss med en rask promenad tillbaka till busshållplatsen där vi tog bussen tillbaka till Rimini. Där i Rimini tog vi en varsin stor macka och pappa fick sin efterlängtade kaffe. Som han har gnällt över att bara fått i sig espresso. Pappa gillar bryggkaffe helg enkelt. Tåget tog oss tre timmar senare tillbaka till Milano och ytterligare 15 minuter till hotellet. Jag gjorde klart med betalningen till hotellet och nu ska vi sova. Klockan är 22.40. 
 
Söndagen den 7:e Oktober:
Vi vaknade 06.30 för att duscha oss iordning. En frukost senare tog vi en promenad till centralen. Vi hade ett tåg som gick 09.25 mot Zürich. Vilken fröjd det var att åka den drygt tre och en halv timme långa tågsträcka. Vilka vyer. Vackra dalar med rena sjöar. 
Framme i Zürich gick vi mot arenan. På vägen tog vi en svindyr burgare. Allt är dyrt i Schweiz. Matchen vann hemmalaget Grasshoppers med 2-1 emot Lugano. Efter matchen gick vi tillbaka till centralen för att ta ett tåg till flygplatsen. Flyget blev sent tyvärr. Pappa åkte bussen mot Örebro och jag mot Stockholm. Pappas buss skulle vara framme 02.51. Jag är hemma i lägenheten och klockan är 00.45. 
 
 
 
 
 
Flyg: 2500
Hotell:2000
Fickpengar: 5000
Totalt: 95
 
 
00
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela