entrojaettland.blogg.se

En tröja.Ett land. Här skriver jag om mina fotbollsresor runt om i Europa. Jag väljer ett lag i varje land i Europa. Laget ska spela i högsta ligan i landets fotbollsliga.Jag köper hemmalagets matchtröja och spar på dessa. Hittills har jag besökt 37 länder.

Vilnius 11-12 maj 2018

Publicerad 2018-05-13 12:30:00 i Allmänt,

Fredagen den 11:maj:
 
 
Denna fredag var det klämdag på jobbet. Skönt med en extra ledig dag. 
Jag träffade upp min granne Maria-Pia för att ta cykeln till Blomsterlandet. Där investerade vi lite blommor och grönsaksfrön som vi ordnade till baksidan av bostadshuset. Det är verkligen kul att hålla på i trädgården. Solen var stekande varm. 
16.27 tog jag buss 201 mot Ropsten och senare vidare till centralen med tunnelbanan. Min flygbuss till Skavsta avgick 17.20. 
Jag var framme på Skavsta en drygt timme innan avgången vid 20.20. Flyget var i tid och vi lämnade Skavsta. Framme i Vilnius var det väldigt fuktigt ute, 19 grader. Det var tur att jagg hade shorts på mig. Jag plockade ut 50 Euro och skyndade mig till bussen. Som vanligt hade jag redan planerat vägen till hotellet. Buss 88 tog mig till citykärnan där jag avslutade med en promenad på några minuter innan jag nådde Hotell Conti. Rum 504 fick jag denna gång. Jag installerade mig och borstade tänderna och gick och sov ganska snabbt. 
 
Lördagen den 12 maj:
 
Jag hade ställt klockan på 08.00. Ganska utvilad tog jag min ryggsäck och lämnade mitt rum. Innan jag checkade ut ifrån hotellet tog jag en stabil frukost. Min plan för dagen var att ta en långpromenad till ett köpcentrum. Vädret var extremt varmt ute, säkert upp emot 30 grader i solen och inte ett moln på himlen. 
Framme vid Köpcentrumet "Akropolis" hälsade jag på en kille där inne innan jag tog en liten runda och såg mig om. Ett extremt stort köpcentrum. Buss 53 tog mig från köpcentrummet ner mot stan igen och senare vidare till arenan. Jag hade information om att matchen började 12.00. Det visades sig att den började 13.00. Jag fick således sola helt enkelt och vänta in tiden. Om jag var vit innan så blev jag en röd kräfta ialllafall. Vid biljettbilen, ja läs biljettbilen träffade jag på några sköna grabbar som från Gävle. De var i Vilnius på jobb och hade ett uppdrag. De skulle ta en bild med sex personer. De var fyra. Så jag och tjejen som sålde biljetter till matchen ställde upp på en bild. Jag köpte min biljett vid bilen och då jag hade pratat med föreningen innan på mail så fanns det en tröja liggandes där för 40 euro till mig. 
Innen på arenan fastnade jag i hemmaklacken, ett gäng ungdomar på 8 personer. De sjöng och slog på sina trummor under hela matchen. Matchen spelade mellan FK Trakai och Vilgiris Vilnius som slutade 0-1 efter ett mål i den tolfte minuten. Rättvist kan jag tycka. 
Direkt efter matchen tog jag buss nummer två mot flygplatsen. 16.45 avgick flyget via Riga innan jag landade på Arlanda 18.30. Därifrån tog jag som vanligt buss 583 till Märsta innan pendeln från Märsta. Jag stannade till i Solna där jag blev bjuden på tacos och Eurovisionkväll. 
 
 
 
 
 
Flyg: 1900
Hotell: 600
Fickpengar: 800
Totalt: 3300
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela